arrowclosecontact-emailcontact-phoneemail-bulkyemaillong-arrowmarkerpenphone-bulkyphoneplayquestionmarkquotesearch

Stavba garáže. Na co všechno myslet?

Stavba garáže. Na co všechno myslet?

Rádi byste si na svém pozemku postavili garáž, ale nejste si úplně jisti, jak na to? Pak jste internetem dobrouzdali na správné místo. Dnes si totiž rozebereme vše, co obnáší stavba garáže. Náklady, ceny, materiály a postupy. Vysvětlíme si důležité kroky při budování zděné garáže, a to od základů po střechu. Vyřešíme také otázky, jak postupovat v ne zcela standardních situacích. Třeba když stavbu potřebujete zasadit do svahu. Povíme si také o tom, jak se na garáž dívají normy a zda je nutné se jimi řídit.

Jak postupovat při stavbě garáže

V případě, že se rozhodnete garáž vybudovat svépomoci, je právě zděná varianta tou nepravděpodobnější. Svůj účel však poměrně dobře splní i dřevěná nebo plechová garáž. Rozdíly mezi jednotlivými typy garáží jsme si podrobně rozebírali v dřívějším článku o typech garáží.

Na co myslet před stavbou

Některé aspekty nové garáže je samozřejmě nutné mít rozmyšlené už před zahájením stavby. Jde třeba o místo, na které garáž umístíme. Vyberte ideálně rovný kus pozemku. Vyhnete se tak složitějším terénním úpravám. Rozhodně byste také měli mít rozmyšleno, zda garáž stavíte samostatně nebo jako přístavbu garáže k domu. Prostudujte si také to, jestli stavba vaší garáže není podmíněna získáním stavebního povolení, nebo alespoň absolvování procesu ohlášení stavby.

Obecně ale platí, že stavební povolení nevyžadují stavby, jejichž výměra nepřekračuje 25 metrů čtverečních. Stavba by také měla být umístěna alespoň 2 metry od hranice pozemku, její výška by neměla přesahovat 5 metrů a měla by mít jen jedno podlaží. Všechna kritéria si prostudujte. Odpadne vám tak spousta starostí včetně případné kolaudace garáže. V případě stavby zděné garáže se také rozhodně vyplatí nechat si odborníkem vypracovat projekt. Toto se vás týká jak v případě, že stavíte garáž svépomoci, tak také ve chvíli, kdy se rozhodnete pro realizaci na klíč.

Od základů

Zděná garáž se neobejde bez dostatečných základů. Předpokládejme, že jste si vybrali rovné místo nebo se vám povedlo jej vyrovnat. U podobných staveb se můžeme setkat s třemi nejčastějšími pojmy. Jde o základovou desku, základové pásy a patky. Poslední dva jmenované typy se někdy označují jako jednoduché základy. Jejich příprava je totiž snazší. Při rozhodování, který typ základů zvolit, je jedním z určujících faktorů také typ podlahy, který v garáži plánujete. Pokud si vystačíte se zámkovou dlažbou či například s betonovými dlaždicemi, můžete zvolit základové pásy nebo patky. V případě, že plánujete interiérovou podlahu, jakou může být keramická dlažba, epoxidová stěrka nebo například kamenný koberec, bude rozhodně lepší vybudovat kompletní základovou desku.

Garáž ve svahu

Je pro vás nevyhnutelné budování garáže v kopci? Rozhodně nemusíte zoufat. I tato situace jde řešit. Výsledek, kdy je garáže zapuštěná v terénu může navíc vypadat velmi elegantně. Připravte se ovšem na razantnější terénní úpravy a také na to si stavební firma za tento úkon vypíše podstatně tučnější fakturu.

Základová deska

Základovou desku už jsme nejspíše viděli všichni. Jde o jednolitou betonovou desku, která udává půdorys budoucí stavby. Samotná betonová deska má však tloušťku jen několika desítek centimetrů a ne každé stavbě by poskytla solidní základy. Proto je často potřeba základy po obvodu budoucích zdí opatřit základovými pásy. Ty obvykle zapouštíme do hloubky, ve které betonu nehrozí zmrznutí. Většinou jde o hloubku 80 až 160 centimetrů. U jednodušších staveb, jako jsou například pergoly nebo přístřešky si pak vystačíte pouze se základovými patkami. Parametry a složení základů dostatečných pro vaši stavbu bude obsahovat projekt.

Důležitým krokem je ohraničení obrysů základové desky. To se nejčastěji provádí prostřednictvím kolíků a provázku. Použít můžete také vápno, kterým nakreslíte linku nebo dřevěné lišty.

Dále bude následovat samotný výkop. Vykopat zeminu do hloubky 30 centimetrů na ploše okolo 20 metrů čtverečních je práce pro bagr. V případě, že půjde o větší stavbu, mohou základy obsahovat také hloubení základových pásů. Minimálně po obvodu tak základy zasáhnou do větší hloubky.

Prvních 15 centimetrů vyčleňte pro štěrkový podklad. Zbytek tvoří prostor pro železobeton. To ale trochu předbíháme. Nejprve je totiž potřeba připravit bednění. K tomu nejčastěji slouží betonové desky.

Myslete na to, že betonová deska by na každé straně měla být o 5 centimetrů větší než plánovaná stavba. Po dokončení výkopu můžete přikročit k položení štěrkové vrstvy. Hlavní betonový povrch je následně potřeba zpevnit kari sítí, která zabezpečí, že hotová betonová deska bez problémů udrží váhu auta. Bez ocelové sítě by navíc beton po čase praskal.

V našem starším článku si můžete přečíst, jak na zaizolování betonové desky a přípravu na pokládku finálního povrchu. Při realizaci podlahy myslete také na odvodnění garáže, aby nedocházelo k situaci, kdy se uprostřed garáže bude hromadit voda. Ideálním preventivním opatřením je umístění odvodňovacího žlabu přímo před garážovými vraty. Odvod vody z garáže pak vyřeší odvodňovací žlab v její podlaze.

Ode zdi ke zdi

Po dokončení základové desky přichází na řadu založení zdiva. I tento krok dokazuje, že stavba zděné garáže se od jiných staveb z cihel zase tolik neliší. Založení zdiva je dosti precizní práce, kterou by měl provádět jen zkušený stavař. Jestli se na to necítíte, nebude od věci najít schopného profesionála. Pokud totiž v této fázi nastane chyba, případné korekce jsou velmi omezené a nákladné. Vše zkrátka musí sednout přesně tak, jak má. Rozhodně navíc nejde o práci pro jednoho.

Naopak je zapotřebí dvou až tří párů rukou, které se postarají o to, že obvodové cihly budou maximálně rovné. Vše je tedy o přesném vyměření a založení první řady obvodových zdí. Minimální tloušťka cihel, které musíte použít, abyste měli jistotu, že stavba bude dostatečně stabilní, je 17,5 centimetrů. Vše se ale bude odvíjet také od vašich požadavků na tepelně izolační schopnosti plánované stavby. S těmito nároky mimo jiné poroste také tloušťka použitých cihel.

Zpět ale k založení zdiva. Hlavní potíž se totiž ukrytá přímo v základové desce. Ač se to nemusí zdát, jen skutečně málokterá betonová deska je dokonale rovná. V praxi se plocha až o několik centimetrů vychýlí. Proto je mimo jiné potřeba změřit, kde má betonová deska nejvyšší bod. Zde budete aplikovat nejnižší vrstvu zakládací malty. K přesnému měření slouží speciální laserové přístroje. Následně už postačí méně hightech řešení, kterým je obyčejný provázek. Musí však být opět přesně uvázaný po obvodu základové desky. Při stavbě rohů vám pak mohou pomoci speciální cihly, které jsou přesně pro tato místa určeny.

Odvětrávání garáže

Při plánování stavby pro parkování auta byste neměli opomenout ani dobré odvětrání garáže. Myslete na to, že v garáži budete nezřídka pracovat s potenciálně nebezpečnými chemikáliemi. Proto je potřeba myslet na dobré odvětrání. Norma v tomto případě hovoří o ploše cca 15×15 centimetrů na jedno parkované auto. Doporučení pak hovoří o umístění dvou větracích otvorů, s tím, že jeden bude u střechy a druhý u podlahy, a to ideálně na protější zdi od garážových vrat. Toto se však týká pouze nevytápěných garáží. U vytápěných je nutné odvětrávat prostor vzduchotechnikou. Na řadu tedy přichází ventilace do garáže. V případě, že tyto náležitosti nedodržíte, můžete mít potíže u případné kolaudace.

Montovaná dvojgaráž na pevném základu
Realizace montované dvojgaráže

Střecha

Po dokončení obvodových zdí už stavba začne nabývat konkrétních rozměrů. Na řadu ale přichází další delikátní operace, kterou je stavba střechy. Stěžejní je samozřejmě určit si, zda bude střecha sedlová nebo pultová. Od toho se bude odvíjet další proces. Ideální opět bude, pokud se stavby základů pro střechu ujme zkušený tesař. Budete tak mít jistotu, že střecha zkrátka vydrží. U pultové střechy oceníte její elegantní a čistý vzhled. Výborně se k tomuto typu střechy hodí například plechová krytina. Stále populárnější řešení nabízí také ekologické zelené střechy. Pro rovnou střešní plochu je osazení rostlinami ideální.

Pokud naopak upřednostňujete tradičnější a nadčasový vzhled, můžete sáhnout po sedlové střeše, která je typická především pro klasické rodinné domy. Na sedlovou střechu můžete zvolit plechovou i pálenou střešní krytina. Řešení však nabízí například také moderní střešní tašky přímo osazené solárními panely. Stejně jako pultovou, můžete i tradiční sedlovou střechu až do poměrně výrazného sklonu osadit rostlinami a vytvořit tak přírodní krytinu, která navíc nabízí vynikající izolační vlastnosti.

Dokončení

Stavba už je funkční, jen tomu ještě něco chybí. Jde především o omítku, která garáži dodá nejen na kráse, ale také na odolnosti. Fasádních omítek existuje nepřeberné množství. Nejlevnější a nejrozšířenější variantu představují akrylátové fasádní omítky. S tímto druhem nátěru se však pojí větší potřeba údržby. Poměrně rychle se totiž špiní. O něco lépe jsou na tom silikátové fasádní omítky, které díky vysoké odolnosti vůči UV záření v průběhu let méně ztrácejí původní odstín. Ve srovnání s akrylátovými povrchy se tak rychle nazašpiní. Naopak však docela prosakují vodu. Kompromisem mezi těmito typy fasádních omítek jsou pak silikonové nátěry, které dobře odolávají UV záření, jsou paropropustné, ale zároveň zabraňují vniknutí vody. Také údržba je ve srovnání s akrylátovým typem o něco příjemnější.

Fasádní omítka však není to jediné, čím lze stavbu funkčně i esteticky dokončit. Nabízí se například dřevěné, kamenné nebo keramické obložení, které může například imitovat cihly. Na trhu naleznete mimo jiné také fasádní hliníkové plechy. Při výběru konkrétního materiálu však vždy vezměte do úvahu vzhled a provedení fasády vašeho domu. Zkrátka by vše mělo společně ladit.

Na řadu přichází také umístění garážových vrat a případně i oken. Garážová vrata si nechejte namontovat přímo od firmy, kde jste je zakoupili.

Stavba dřevěné garáže

Cihly a malta nejsou ani zdaleka jediným materiálem, že kterého si garáž můžete postavit. Jedním z nejpopulárnějších stavebních materiálů, který se hodí také pro realizaci garáže, je dřevo. Počátek stavby je vlastně stejný. I zde se neobejdete bez základů, které budou tvořeny základovou deskou nebo základovými patkami či pásy. Stavba garáže ze dřeva je jednodušší na realizaci, rychlejší a pravděpodobně také finančně příznivější. S dřevěnou garáží je naopak spojena větší potřeba pravidelné údržby, jako například důkladný nátěr. Více také budete myslet na požární bezpečnosti.

Stavba dřevěné garáže lze zrealizovat několika způsoby. Nejoblíbenější možností je pořízení hotové stavebnice, kterou si podle návodu sestavíte. Nemyslete si ale, že půjde o úkol stejně jednoduchý, jako postavit skříň z obchodu s nábytkem. Kompletace dřevěné garáže ze stavebnice bude stále vyžadovat určitý um a více páru zkušených rukou. Další možností je stavba garáže svépomocí nebo naopak stavba na klíč.

Perfektní alternativa ke zděným i dřevěným garážím

Pořád trochu tápete v tom, jak si zděnou garáž vlastními silami na pozemku postavit? Není se čemu divit. Stavba garáže na zahradě samozřejmě není tak komplikovaná a komplexní jako příprava rodinného domu, i tak ale nejde o výzvu, kterou bychom měli podceňovat. V případě, že se na to necítíte, existuje několik variant. Tou první je objednání stavby garáže takzvaně na klič. Nebudete se muset o nic starat, ale jde o komfort, za který si připlatíte. Druhou možností, jak lze výstavba garáže vyřešit chytře, levně a elegantně, je montovaná garáž z pozinkované oceli s omítkou.

Skutečně jde o prakticky plnohodnotnou náhradu zděné garáže, která je zcela bezúdržbová a na vaší zahradě může vyrůst během jednoho dne. Stavba plechové garáže je totiž z podstaty mnohem snazší. Na jednoduchých základech, které si buďto připravíte sami nebo úkol necháte na starosti profesionálům. Ocelová garáž může na vaši zahradě vyrůst během několika hodin a bez potřeby těžké techniky. Můžete si navíc zcela podle vlastních požadavků vybrat, jak bude garáž vypadat. Kromě samozřejmostí, jakou jsou rozměry nebo typ střechy, je jen na vás, jakou bude mít garáž barvu omítky nebo zda bude zateplená. Stačí si jen vše pohodlně navolit v přehledném konfigurátoru. My už se postaráme o zbytek.

Jak má garáž vypadat z pohledu norem?

Rozměr, jaký vaše garáž bude mít, je samozřejmě jen na vás. Nejspíše ale neuškodí inspirovat se normami, které se velikosti garáže věnují. Norma garáže je známá pod označením ČSN 73 6058. ČSN pro garáže vyšla v roce 2011 a stále platí. Zabývá se minimálními rozměry jednotlivé, řadové a hromadné garáže v závislosti na rozměrech auta. Určující je tedy velikost parkovaného vozu. Norma hovoří o tom, že garáž by parkovaný vůz měla přesahovat 20 cm před autem a 80 za ním. Jinými slovy by vnitřní prostor garáže měl být o metr delší než auto. Myslí se také na rezervu do stran. Ta by v pravo měla činit 20 centimetrů a u strany řidiče minimálně 80 centimetrů. Ukážeme si to na typickém příkladu. Škoda Octavia poslední čtvrté generace má na délku 4689 mm a na šířku 1829 mm. Garáž pro toto auto by tak měla být dlouhá minimálně 5,5 metrů, (ideálně však 6 metrů) a široká 2,8 metrů.

Myslete také na to, že rozměry aut se průběhu let neustále zvětšují. Garáž naopak budujete s tím, že vám bude sloužit desítky let. V garáži také neparkujeme jen auto. Můžeme zde mít dílnu, nářadí, schovávat zde zahradní nábytek nebo parkovat i motorku. Na toto všechno při rozmýšlení rozměrů garáže myslete.

Rozpočet na garáž. Cena se může hodně lišit

Následujících několik odstavců vám samozřejmě přesnou odpověď nedá. Rozpočet na stavbu garáže: ceny materiálů a stavebních prací, je však potřeba dostatečně a s předstihem propočítat. Záležet bude na tom, jak velkou garáž stavíte, jaké k tomu použijete materiály nebo to, zda a na jak velkou část si troufnete svépomoci. Ceny materiálu se také v průběhu let mění. Stačí si jen vzpomenout na extrémní cenové výkyvy, které se nejen na trhu se stavebními materiály začaly objevovat po koronavirových opatřeních v roce 2021. V případě zděné garáže však počítejte s tím, že vás nová garáž vyjde na statisíce. Jen se štěstím se dostanete pod 200 tisíc korun. Zároveň nemusí být úplně složité vyšplhat se až k půl milionu korun.

Aby vás cena stavby garáže svépomocí nepřekvapila příliš pozdě, poproste o odhad ceny garáže někoho zkušenějšího, kdo se jednak orientuje v aktuálních cenách a také dokáže odhadnout, jaké materiály a stavební postupy jsou pro vaši zahradu ideální. Rázem vám tak odpadne jeden z největších strašáků, který přináší stavba garáže – cena a dlouhá realizace.

O něco levněji vás vyjde dřevěná garáž. Především díky jednodušším základům, které se obejdou bez základové desky (vystačíte si s patkami nebo s pásy). Dřevěnou garáž si můžete zakoupit ve formě stavebnice. Ty nejlevnější z nich zakoupíte klidně za několik desítek tisíc korun. Myslete ale na to, že především ve srovnání se zděnou garáží nejde o plnohodnotné řešení. Nejlevnější stavebnice také nemusí být zcela kvalitní. Nejlevnějším řešením bude nejspíše dřevostavba garáže svépomoci.

Hledáte stavbu, která vás finančně nezruinuje, ale zároveň vám poskytne dostatečný komfort? Ideálním řešením je montovaná garáž z pozinkované oceli, která je k nerozeznání od zděné stavby. Odolná a bezúdržbová stavba, která je mnohem jednodušší na výstavbu, vás může vyjít na několikanásobně nižší částku než zděná stavba. Stačí si jen prohlédnout naší nabídku bezkonkurenčních montovaných garáží.

medallion

Potřebujete poradit?

Stále nevíte jakou garáž si vybrat? Kontaktujte nás a rádi vám pomůžeme.

Pojďte do toho s námi

Sauna s více terasou a pergolou

Chci si navrhnout vlastní stavbu a získat cenovou nabídku

Chci navštívit váš showroom a vidět realizace naživo

person

Potřebuji poradit nebo hledám odpověď na svoji otázku